Ons recept voor een goede relatie met onze klanten?
Luisteren, adviseren en samenwerken via persoonlijke service.
Resultaat: tevredenheid en een gezonde visie op de toekomst!
Het is onze missie om dit elke dag, elk project, elke klus weer waar maken...
Aanvragen offertes

Hoeveel kost een website?

De kosten van een website zijn alleen exact in te schatten als een je ‘kaal’ product levert. Zodra specifieke wensen van de klant in beeld komen is er geen vaste prijs meer mogelijk. Bij onduidelijkheid over doelstellingen en gewenste functionaliteit kunnen de kosten uit de hand lopen.
Als de klant een deel van de werkzaamheden – onder begeleiding – zelf uitvoert dan is een betere beheersing van de externe kosten te realiseren.

SiteCoach hanteert geen standaard prijzen omdat wij geen standaard klanten verwachten.
Dit artikel bespreekt de opties en valkuilen van de kosten van een website.


Voorbeeld layoutTijdens een receptie kreeg ik deze vraag weer eens voor mijn kiezen. Soms kan je bij evenementen in de vrienden- en kennissenkring beter niet zeggen dat je “iets met websites” doet :-(.

Tja, daar vraag je me wat! Schiet jij ook wel eens een autoverkoper aan met de vraag “Wat kost ´een´ auto?”. Zo’n vraag is natuurlijk makkelijk te beantwoorden met “tussen de 10.000 en 150.000 euro, maar als je wat meer te besteden hebt dan kunnen we de bovengrens oprekken.” En voor een wat meer bescheiden budget en als je niet de snelweg op hoeft dan kunnen we wellicht informeren naar een nog iets voordeliger 45 km karretje. Of denk eens aan een goeie 2e hands…

Een vakgenoot hoorde ik eens de botte tegenvraag stellen “Tja, hoe lang is een stukje touw?”. Dat is niet meest tactische of vriendelijke reactie maar het is wel een feit dat ongekwalificeerde vragen moeilijk inhoudelijk te beantwoorden zijn. Het doet me denken aan de cartoon van een man bij een inlichtingen balie die de vraag stelde “Waar moet het naar toe met de wereld?”. Ongetwijfeld een uitgangspunt voor een boeiend gesprek maar meer een vraag voor een filosoof of een geestelijke en geen onderwerp dat je doorgaans aan een receptionist voorlegt.

“Ja maar, hoeveel kost zo’n website nou!” blijft de vragensteller onverschrokken aandringen.

“OK, het kost zoveel als het je waard is”. Wanneer je klanten wil werven met een omnichannel actie (website, print, on/off-line adverteren, etc.), dan moet je het budget daarop afstemmen. Is de winst uit de verwachte nieuwe klanten x euro over het komende jaar dan is je budget voor die site (nieuw of aanpassingen) meestal een percentage daarvan (onder “verwervingskosten nieuwe klanten”). Return-On-Investment of ROI heet dat. Maar het is altijd een risicovolle investering en resultaten uit het verleden… etc. Het is natuurlijk mogelijk om een website als een noodzakelijke kostenpost te zien maar als de site geen meetbaar resultaat in je marketingplan heeft, dan investeer je niet maar gooi je geld weg. En denk er ook om dat naast het ‘technische’ werk aan de website ook altijd andere interne en externe kosten zijn (copywriting, foto/video, onderhoud catalogus, etc.).

De externe kosten verbonden aan een website zijn doorgaans de volgende:

  • domeinnaam en hosting (kan ruim onder de honderd euro per jaar zijn voor een mkb site of een vergelijkbare non-profit organisatie)
  • ontwerp van de site (vormgeving): van honderden tot duizenden euro’s
  • standaard template: gratis (niet doen… er is een reden waarom er geen geld voor gevraagd wordt) of van € 50 tot een paar honderd euro, eigen logo er in en wat kleuren aanpassen en je kunt online
  • beheersysteem (content management systeem): gratis (zelf Open Source installeren, meestal met de druk op de knop) tot duizenden euro’s voor installatie en configuratie van gesloten systemen
  • beveiliging (hackers, spammer) en backups (betrouwbaarheid) kunnen deels gratis maar kunnen honderden tot duizenden euro’s kosten voor professionele oplossingen
  • handige plugin’s voor functies als bv. een afspraken kalender: van gratis tot een paar honderd euro voor ‘pro’ versies
  • speciale ‘unieke’ functies laten maken: codering (database functies of informatie systemen voor klanten en/of kantoor) of grafische vormgeving (logo, pagina kop, stijl elementen, etc.) kosten van honderden tot duizenden euro’s
  • teksten schrijven of laten optimaliseren: zelf doen of voor honderden tot duizenden uitbesteden
  • technische ondersteuning: honderden tot duizenden euro’s
  • promotie (advertentie netwerken zoals Google Adsense) en eigen of betaalde acties via Social Media of zelfs Print media (of broadcasting), pay-per-click (duurder) of pay-per-view (goedkoper maar onzeker en fraude gevoelig).

Kortom, als je alles zelf doet dan kost het ‘niets’ afgezien van de tijd die je er in steekt en de daardoor gemiste inkomsten.

vbsite4Maar er zijn steeds meer mensen (en middelen) waarmee je zelf een heel eind kunt komen. Het is best mogelijk om iets te maken waarvoor men zich niet behoeft te schamen. Maar echt optimaal is het zelden. De meeste bedrijven en instellingen moeten een budget van honderden tot (tien)duizenden euro’s reserveren voor representatieve en betrouwbare online aanwezigheid. Investeer je niets, dan is het resultaat er helaas meestal ook wel naar. Laat u (vrijblijvend) adviseren over de kosten per element voor uw bedrijf of instelling wat de specifieke afwegingen zijn. Zie de offerte opties in de sidebar aan de rechterkant van de pagina.

Voor het MKB is een mix van zelf doen en uitbesteden vaak de beste oplossing. Veel web-buro’s zijn bereid om delen van een project uit te voeren en andere delen aan de klant over te laten. De afweging blijft grotendeels financieel op basis van de externe kosten en de beschikbaarheid van eigen of tijdelijk personeel. Dat laatste wordt weer afgezet tegen de winst die u verliest als iemand van de marketing or verkoop x uur verstookt aan een website terwijl dat door een professional in een middag gedaan kan worden (en in één keer goed…).

Een representatieve website voor een mkb bedrijf of instelling heeft doorgaans een bescheiden budget. Ook een brochure-site of informatieve site legt de lat minder hoog en is met een bescheiden investering te realiseren.
Heeft u al een huisstijl en schrijft u de teksten voor de website zelf dan is het resultaat wellicht wat minder gelikt maar u kunt na werktijd nog een paar vrijdagen borrelen met het geld dat u overhoudt.
Alles wat u toe kunt voegen heeft een prijs in de tijd die specialisten bezig zijn om uw wensen te realiseren. Creatieve geesten die unieke concepten bedenken kosten meer dan een tekstschrijver en voor grafisch vuurwerk is meer tijd nodig dan voor een basaal contact formulier.

De klant stelt eisen en wensen op en de webdesigner brengt op basis daarvan een offerte uit. Bij buro’s die graag een langdurige relatie met een klant aangaan kunnen in de offerte alternatieven aangegeven worden en afwegingen qua zelf doen of uitbesteden.
Duidelijkheid over de doelstellingen en de gewenste functionaliteit leveren een budget en een haalbaar project plan op. Onvoldoende duidelijkheid en steeds bijsturen tijdens de implementatie zorgen voor mislukte projecten zoals je bij de overheid te vaak ziet met spanningen tussen opdrachtgever en uitvoerders. Zorg dat de basis van de website en de essentiële functies er snel staan en test die grondig. Neem daarna weloverwogen beslissingen op basis van kosten en baten wat er verder ‘noodzakelijk’ is . Een website is nooit ‘af’ maar kan steeds aangepast worden  aan de actuele situatie. Investeren in een website en deze vervolgens niet actueel houden is uiteindelijk een desinvestering.

“Ja, maar hoeveel kost een site nou?”
Oh, hij weer! “Ok, een website kost doorgaans 1-5% van de aanschafprijs van ‘een’ auto.”
“Ja, maar welke auto dan?”
“Niet dat barrel van jou… maar een middenklasser…”

PS: Bij het aanvragen van een offerte vragen wij u niet naar uw kenteken…

Zie de offertes voor Nieuwbouw, Renovatie en Onderhoud.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties klanten
  • Samenwerking met SiteCoach sinds 2004. Dus hier een tevreden klant.
  • ...website gebouwd en later nog eens verbouwd... met veel geduld... uiteindelijk is het prima gelukt en ben ik helemaal tevreden.
  • Super (en snel)! Ik ben er erg blij mee.

Zie Portfolio.