Ons recept voor een goede relatie met onze klanten?
Luisteren, adviseren en samenwerken via persoonlijke service.
Resultaat: tevredenheid en een gezonde visie op de toekomst!
Het is onze missie om dit elke dag, elk project, elke klus weer waar maken...
Aanvragen offertes

Te veel design, te weinig inhoud?

Met een spetterende vormgeving (design) presenteert u zich effectief op uw website. Maar zijn de kosten voor een ‘unieke’ vormgeving niet onevenredig hoog zonder dat er duidelijkheid is over het rendement van deze investering?
Wanneer is duur maatwerk de moeite waard en hoe is er met een andere benadering ook een verantwoord resultaat te bereiken?
Niet elk bedrijf heeft een ton over voor een ‘Amsterdamse aanpassing’ van het logo en kan het budget voor communicatie met de doelgroep maar één keer uitgeven.


vbsite2U heeft een webdesigner met goede referenties gevonden en na een oriënterend gesprek krijgt u de mededeling “Wij sturen een grafisch ontwerper langs om met u de kleuren en stijl te bepalen”. De kassa begint al te rinkelen nog voordat er iets geleverd is! We mogen er van uit gaan dat de webdesigner een kwalitatief hoogwaardig product wil neerzetten, maar daarin mogen ze wel rekening houden met uw budget.

Webdesign is nog (te) veel ambacht en (te) weinig confectie

Als u kleren koopt, dan verwacht u alleen dat uw maten opgenomen worden als u maatwerk wilt hebben en zelfs dat heeft SuitSupply gestroomlijnd. Bij C&A verwacht u dat niet. Toch?

Maar bij het ontwerpen of vernieuwen van een website wordt u het hemd van het lijf gevraagd terwijl u wellicht denk “Dat kan toch eenvoudiger!?”.

Natuurlijk kan dat eenvoudiger, maar de web-buro’s moeten hun mensen ook aan het werk houden. Sommigen hebben ‘standaard’ tarieven voor eenvoudige ontwerpen maar vaak wordt ook daarmee gewerkt volgens het principe “mag het een onsje meer zijn?” (liever een paar kilo). Leuke toevoegingen aan uw standaard website zijn makkelijk te bedenken, maar heeft u ze echt nodig? U bepaald dat zelf aan de hand van gewogen en begrijpelijke argumenten van uw webdesigner.

Het “confectie” alternatief?

Heeft u een logo en een huisstijl voor kaartjes/briefpapier/interieur, dan kan dat eenvoudig als de basis voor een goed ogende en representatieve website gebruikt worden. Ook met een ‘standaard’ layout kunt u kiezen uit een selectie van vormgevings opties die binnen een beperkt budget beschikbaar zijn. De meeste ontwerpen zijn eenvoudig naar uw huisstijl aan te passen en alleen specialisten kunnen achter de schermen zien dat het confectie is met aangepaste kleuren, stijlelementen en uw eigen logo/foto/tekst. Makkelijker kunnen we het niet maken.

Stijlvol zonder ambachtelijke inzet? Kleurenschema’s zijn op wetenschappelijke basis samen te stellen. Er zijn formules die bepalen welke kleuren bij elkaar passen en met een druk op de knop zijn verantwoorde keuzes binnen die selectie te maken.

Het advies van een ervaren webdesigner is zijn geld waard, maar niet voor handmatig perfectionisme. Wel voor een goed resultaat met minimale inspanning waar u verder mee kunt.

Waarom zijn de bananen krom?

vbsite7Een goede webdesigner doet alles om een specifieke reden of kan achteraf een reden aangeven. Als u vraagt “Waarom heb je dat zo gedaan” en u krijgt het antwoord “Maar dat is toch goed/leuk zo?”… dan is er iets mis. Elk element van de vormgeving is zo om een reden (terecht of onterecht) zoals regelafstand (leesbaarheid), lettertype en kleur, vlakvulling, plaatsing van het menu, plaatsing van aandachtstrekkers, hoogte van de kop, etc. Op basis van inzicht en ervaring kan een webdesigner het hoe en waarom aangeven. Er is geen willekeur, altijd een keuze uit diverse opties en een afweging welke de beste is. “Technische redenen” is ook een dooddoener waar u geen genoegen mee hoeft te nemen (vraag om een toelichting zonder jargon). Ook een afweging op basis van budget omdat een bepaalde oplossing teveel tijd vergt is iets wat men u als klant kan toelichten.

Los van de redenen die uw aangereikt krijgt is de uiteindelijke keuze aan u. Stuit dat de betreffende graficus of techneut te veel tegen de borst (of heeft hij/zij dat niet goed uit kunnen leggen) dan moeten daar maar consequenties uit getrokken worden.

Het komt bij SiteCoach ook regelmatig voor dat assertieve klanten een bepaalde vormgeving eisen ook al druist dat tegen ons advies in.
Klant: “Ik wil die koppen die kleur hebben!”
SC: “Maar dat past niet in het gekozen kleurenschema..”.
Klant: “Ja maar ik wil het net zo hebben als op mijn andere site”.
SC: “Daar hebben wij ook onze vraagtekens over, maar als u ze liever in dezelfde vormgeving heeft dan doen we dat uiteraard”.
U vraagt en wij draaien… maar geven u wel het advies op basis van onze kennis en ervaring. Over een verschil van mening hoef je geen ruzie te maken en over een verschil van smaak valt al helemaal niet te twisten. Overleg met respect!

Communiceren!

Uiteindelijk gaat het om uw boodschap aan de buitenwereld en niet om de tierelantijnen die het “leuk” maken (waar de zoekmachines niets om geven). Het is vaak beter om te investeren in een tekstschijver die de inhoud van uw website de juiste toon meegeeft. De indruk die men krijgt van uw bedrijf of instelling wordt bepaald door de helderheid van de boodschap, niet door de leuke kleurtjes en grafische hoogstandjes. Wel door optimale communicatie, foto’s (een beeld zegt meer dan 100 woorden), sliders om snel producten (met korte tekst en link) te presenteren en video.

U kunt ook uw klanten aan het woord laten. Verklaringen van tevreden klanten zijn goud waard en maken veel meer indruk dan uw eigen beweringen. Zelfs een probleem kan een positieve draai krijgen “Er gingen een paar zaken bijna goed fout, maar xxx heeft uiteindelijk de zaak perfect voor ons weten op te lossen!”. Iedereen weet dat ‘echte’ klantenservice steeds moeilijker te vinden is. Een bedrijf dat binnen je budget met je meedenkt en meewerkt is veel meer waard dan een high-tech club die hun hoogstandje voor een veelvoud van uw budget wil neerzetten.

Zie de offertes voor NieuwbouwRenovatie en Onderhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties klanten
  • Samenwerking met SiteCoach sinds 2004. Dus hier een tevreden klant.
  • ...website gebouwd en later nog eens verbouwd... met veel geduld... uiteindelijk is het prima gelukt en ben ik helemaal tevreden.
  • Super (en snel)! Ik ben er erg blij mee.

Zie Portfolio.