Principes van een representatieve website

Welke eisen zijn er te stellen aan een representatieve website waarmee u correct voor de dag kan komen bij uw doelgroep en op een wijze die de doelgroep ook aanspreekt? Is er een stevig budget nodig of kan het goedkoper zonder de kwaliteit teveel te compromitteren? De verschillende aspecten en afwegingen worden hier besproken worden.


vbsite1Veel webdesigners adviseren duur maatwerk voor een “unieke” website voor uw bedrijf of instelling. Onzin! U heeft een website nodig die representatief is en goed gevonden wordt via de zoekmachines. Net als u een representatief pak van het rek kunt kopen zonder voor gek te lopen is het mogelijk om een “confectie” website voor uw bedrijf aan te schaffen. Er zijn talloze ontwerpen te koop – tegen redelijke prijzen – die eenvoudig aan uw huisstijl aan te passen zijn of als basis kunnen dienen voor de gewenste vormgeving.

Wat zijn de belangrijkste punten?

Representatief

Een vormgeving die in de ene markt saai is zal voor de andere gedegenheid weergeven. Een notaris gebruikt liever niet de luidruchtige stijl van MediaMarkt. Anno 2013 staat veel vormgeving in het kader van “flat” design met ruimte, rust, evenwicht en focus. Een prachtige product foto, slider of gelikte video mag niet door de vormgeving er omheen overheerst worden. Helaas vertaalt dat zich vaak in veel zacht grijs of monochrome kleurstellingen (tinten van een basiskleur). Een perfecte foto die bij uw potentiële klanten de interesse wekt komt in een rustige vormgeving goed tot haar recht. Levert u alleen diensten, dan is het een uitdaging om iets meer te laten zien dan een foto van uw kantoor of de auto’s van de medewerkers.

Inhoud

De kernpunten van uw bedrijf of instelling moet in één oogopslag duidelijk gemaakt worden. “Gespecialiseerd in xxx service voor het MKB leveren wij betaalbaar vakmanschap”. Klaar! Een duidelijk statement waar u voor staat dat verder toegelicht kan worden aan de hand van specifieke diensten of producten. Zo’n kreet kan in de kop van uw website of opvallend op de homepage. Liever zo specifiek mogelijk zonder er teveel omheen te draaien. Waar het om gaat is waarom uw klanten bij u komen en vooral waarom ze blijven. Ter ondersteuning kunt u uitspraken van een aantal klanten opnemen.

“Ons bedrijf bestaat al … ” of “Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf” zeggen NIETS over de wat de bezoeker (potentiële klant) geboden wordt in termen van aard en kwaliteit van de dienstverlening. Een 100-jarig bedrijf kan of springlevend zijn of suf en ingeslapen en een jong dynamisch bedrijf heeft of mensen met een vooruitstrevende visie in dienst of eigenwijze jonge honden die na een jaar ’trouwe dienst’ voor zichzelf beginnen.

Wat wilt u dat de bezoekers doen (call-to-action)?:

  • Iets kopen (sales) of om meer informatie vragen (leads)?
  • Offerte aanvragen (zie in de sidebar links van de pagina)
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief of een rapport/ebook downloaden (leads)?
  • Een contact formulier invullen (lead)?

Dit bepaalt hoe de homepage ingedeeld is. Hoofdzaken eerst waarbij de “call-to-action” – de oproep wat er van de bezoeker verwacht wordt (kopen!, inschrijven nieuwsbrief, contact leggen, offerte aanvragen, etc.) – expliciet aanwezig moet zijn! Korte info met opsommingen gevolgd door “Vraag NU een vrijblijvende offerte aan!”. Sleutelwoorden midden in de tweede decade van deze eeuw zijn “Service”, “Flexibiliteit” en “Betaalbaar”.

Als u een nieuwsbrief aanbied, vraag dan niet alleen om een email adres terwijl u de bezoeker in het ongewisse laat over wat en met welke frequentie toegezonden zal worden. Laat de laatste paar nieuwsbrieven zien want die zijn ook inhoud voor uw website die bezoek kunnen bevorderen.

Zorg dat er regelmatig wat nieuwe informatie op de homepage staat. Een nieuw product, een opgeleverd project, uw Twitter berichten, etc. Deze geven de indruk dat uw bedrijf bezig is om de doelgroep kwaliteit te bieden en dat u alert bent op ontwikkelingen.

Teksten op een website moeten goed samengevat zijn, puntsgewijs informatie leveren en uitnodigen om te lezen. Let wel dat de meeste bezoekers een pagina ‘scannen’ totdat ze iets tegenkomen dat de klik bij hen geeft. Niet er om heen draaien, geef aan waar een pagina over gaat (executive summary) en werk daarna het onderwerp uit. Maak de uitgangspunten duidelijk in korte paragrafen met voldoende witruimte.
Spreek uw publiek direct aan in hun eigen taal en met de juiste toon en gebruik begrippen binnen hun eigen wereld, niet van uw eigen jargon.

Navigatie

De informatie op de website moet eenvoudig te vinden zijn. Verstop niet de kroonjuwelen – uw specialiteiten – maar stel ze centraal als voorbeeld van de kwaliteit die u levert. Deels in de navigatie (keuze menu’s) en deels in de tekst op de homepage geeft u een overzichtelijk aantal verwijzingen naar wat men van u kan verwachten. De navigatie moet aansluiten op de onderwerpen waar de bezoekers naar zoeken. Voor een algemene consumenten website ligt dat natuurlijk anders dan voor een gespecialiseerde website voor een specifiek product. De uitdaging is soms om meerdere groepen duidelijk aan te spreken.

Raadpleeg contacten buiten het bedrijf over hun visie op uw aanbod omdat u zelf vaak te dicht op de materie zit om de grote lijnen duidelijk te zien.

Vormgeving

vbsite6Prettig om naar te kijken zonder overdadig te zijn. Logo linksboven, zoeken rechts. Wellicht wat saai maar daar verwachten de meeste bezoekers het. Duidelijke of uitnodigende termen in de navigatie. Consistente kleuren en vooral niet teveel kleuren, schakeringen van 1 of 2 kleuren geven veel meer rust dan een regenboog (met excuses aan Greenpeace :-)).

Denk bij de vormgeving ook aan bezoekers die (gedeeltelijk) kleurenblind zijn of andere visuele beperkingen hebben! Bv. wanneer uw doelgroep wat ouder is. Geen piepkleine letters maar het hoeft ook weer geen grote-letter-boek te zijn. Uiteraard kunnen bezoekers ook zelf met Control+ de tekst beter leesbaar maken maar waarom maakt u het ze niet direct makkelijk?

De “call-to-action” waarmee u de bezoekers aanzet om een beslissing te maken om het vrijblijvende bezoek in een relatie om te zetten moet duidelijk maar niet opdringerig vormgegeven worden. Dit is één van de weinige gevallen waar een pittige kleur zoals rood of geel of oranje beperkt gebruikt kan worden.

De layout heeft normaliter een beperkt aantal componenten die een logische volgorde en relatie hebben:

  • kop: wat staat er boven elke pagina (logo en/of naam, kernbegrip service, afbeelding winkel/kantoor/product, contact gegevens, sociale links naar Facebook/Twitter/etc.)
  • navigatie: wat zijn de hoofdzaken (wat zoekt de klant en niet wat u aanbied!)
  • inhoud: uw verhaal welke oplossing (!) u heeft voor wensen van de potentiële klanten. Met een dergelijke insteek verlegt u het accent naar de beleving van de klant
  • blokken naast de inhoud met informatie over specifieke zaken zoals aanbiedingen (kortingen), bel-me-terug, chat, aanvraag nieuwsbrief, etc.
  • voettekst (herhaling van de belangrijkste ingangen, copyright, sitemap, contact info, algemene voorwaarden, etc.)

Logisch denken, aandacht voor de beleving van de potentiële klant en doe-maar-gewoon is vaak meer dan genoeg… tenzij u een agressief reclamebureau ingehuurd heeft dat u viraal naar de top gaat stuwen. Maar dan leest u waarschijnlijk dit bericht niet :-(.

Zie de offertes voor NieuwbouwRenovatie en Onderhoud.

Plaats een reactie