WeBsite… WeGsite door PHP ‘problemen’

Je hoort soms mensen klagen over ‘PHP problemen’ met hun website. Het is een euvel dat eenvoudig te verhelpen is.

PHP, niet bang voor zijn!

Wat is PHP? Dit is de programmeertaal waarin het grootste deel van WordPress geschreven is. Het is makkelijk te installeren op allerlei webservers en bovendien gratis in het gebruik. Zelfs het grootste deel van Facebook en veel andere online diensten is geschreven in PHP (onder een iets andere naam maar functioneel vrijwel identiek). PHP op zijn beurt is weer geschreven in het beroemde/beruchte ‘C’, de programmeertaal die zijn roots in de jaren ‘60 van vorige eeuw heeft.

Er komen regelmatig nieuwe versies van PHP uit. Hierin worden – zoals alle programmatuur – fouten opgelost, functies toegevoegd en (potentiële) beveiligingslekken gedicht. In de PHP updates wordt de afgelopen jaren ook veel gewerkt aan de snelheid waarmee deze programmeertaal kan worden uitgevoerd.

Het kan zijn dat verouderde thema’s en plugins (of zelfs een stokoude WordPress versie) niet meer goed functioneren met een nieuwere PHP versie. Maar het komt vaker voor dat goed onderhouden plugins (en thema’s) niet goed functioneren met een niet opgewaardeerde PHP versie. Beiden up-to-date houden is de beste optie.

Sommige hostingbedrijven bieden de optie aan om de PHP versie voor websites automatisch te laten aanpassen naar de meest recente en stabiele versie. Maar vrijwel altijd is er op het beheerpaneel een functie te vinden om handmatig de PHP versie bij te stellen. Dat laatste is niet meer dan een hogere (recentere) versie te kiezen uit een drop-down lijstje. Is er geen functie voor de klant, dan zal de helpdesk aan de slag moeten.

Een voorbeeld van onnodige problemen

Een non-profit organisatie had problemen met een WordPress site waarvan het onderhoud achterstallig was. Een aantal plugins gaven aan dat ze niet meer goed konden functioneren doordat de PHP versie verouderd was. Hierdoor konden aanvragen voor excursies niet meer goed verwerkt worden.

Daarom nam de onbezoldigde beheerder van de website (met beperkte IT ervaring) contact op met het hosting bedrijf. Die gaven aan dat de klant ‘het zelf kon aanpassen’ en ‘zie onze veelgestelde vragen’.
Helaas kwam de beheerder er met die ‘instructies’ niet uit en gaf het hostingbedrijf hier de schuld van. Helpdesks zijn vaak gedwongen om problemen snel af te handelen en zijn daarbij soms wat kort door de bocht. Kennelijk had de beheerder geen contacten die hem konden helpen met deze ‘simpele’ ingreep en wist hij niet hoe het aan Google te vragen.

Slechte raad is goedkoop

Een geraadpleegde IT-klusser zei ‘Oh, WordPress… dat moet je niet gebruiken, het kan veel simpeler’. Uiteraard zijn er altijd meerdere opties maar het advies kwam al snel neer op een statische website uit een ‘site generator’. WordPress website werd ‘weggegooid’ middels de Delete knop. De nieuwe site was snel en veilig, de teksten en het beeldmateriaal kon weer aangepast worden. De “Mooi, we zijn weer in de lucht!”

Maar al snel kwam men erachter dat op de statische website geen voorziening was voor het aanvragen van excursies. Alleen contact via de email/contactformulier wat veel extra werk kostte. Daarom ontstond de wens om het oude reserveringssysteem weer te herstellen.

Toen SiteCoach om advies gevraagd werd, was onze eerste vraag “Hoe wil je dynamische functies (zoals een reserveringssysteem) aan een statische site toevoegen?” Er zijn mogelijkheden maar het is niet eenvoudig om dat integraal (dus niet als een externe dienst) toe te voegen en het resultaat kan verwarrend zijn voor bezoekers. Aan de externe dienst zijn ook beperkingen en kosten verbonden.
Ah…

“Is er een backup van de oorspronkelijke site?”
“Nee, dat lukte niet door de PHP problemen”. Er was kennelijk ook geen gebruik gemaakt van de standaard backup functie in het beheerpaneel van het hosting bedrijf (een niveau hoger dan WordPress). Op dat niveau (waar ook de PHP versie ingesteld kan worden) is de PHP versie voor applicaties niet relevant. Door de irritatie met het hostingbedrijf is niet gevraagd om automatische backups die doorgaans worden gemaakt.
Oeps…

Maar men wilde eigenlijk wel door met de klusser die ‘toch een aardige jongen was’. OK, succes ermee. Als WordPress specialisten (met een brede IT achtergrond) houden wij ons liever aan zaken waar wij verstand van hebben.

Toch weer… WordPress

Recent was te zien dat de organisatie weer een nieuwe website had. Toch weer een WordPress website maar helaas nog steeds zonder reserveringssysteem. Jammer voor de organisatie dat er zoveel problemen ontstaan waren door een probleem dat in een minuutje was op te lossen.

Non-profit organisaties en MKB beschikken zelden over deskundig personeel en voor uitbesteden ontbreekt meestal budget. Maar de consequentie van kostenbesparing is niet zelden tijdrovend en duur.

Problemen met PHP op je weBsite? Doe er wat aan voordat het een WeGsite is…

Plaats een reactie