WordPress Thema’s en Plugins, gratis of commercieel?

Voorbeeld website met kittens

Veel websitebouwers gebruiken betaalde thema’s en plugins bij het ontwikkelen van websites. De commerciële versies van deze software worden buiten de WordPress repository verhandelt door de ontwikkelaar of op markten zoals Themeforest. Ze hebben doorgaans meer functies dan de gratis versies. De keuze voor de betaalde plugin kan afhangen van een specifiek feature waar de ontwikkelaar van de website graag gebruik van wil maken.

De keuze tussen gratis of commerciële software wordt niet zelden ingegeven doordat specifieke functies het makkelijker maken voor de ontwikkelaar. Bovendien geeft de licentie recht op ondersteuning bij vragen of problemen. Maar ze zadelen de eigenaar wel op met jaarlijkse licentiekosten.

Verlengen licentie

De jaarlijkse kosten voor verlenging (“renewal”) van de commerciële licenties geven recht op ondersteuning bij vragen over de configuratie. Daarnaast geeft de licentie toegang tot de de meest recente versies. De verlenging van de jaarlijkse licentie bedraagt meestal 60% van de aanschafkosten. Bij een handvol licenties kan dat oplopen tot meer dan de hosting kosten van de website.

Om de kosten van de verlenging te vermijden wordt de licentie vaak niet vernieuwd want “het werkt toch allemaal!?” Hierdoor blijven de upgrades van de software achterwege. Veel website-eigenaren zijn zich niet of nauwelijks bewust van het risico dat ze lopen door lekken in de betreffende software of bagatelliseren het.

Een complicerende factor is dat de oorspronkelijke ontwikkelaar vaak niet meer in beeld is en het thema of de plugin is geregistreerd door de ontwikkelaar, niet de eigenaar van de website.

Bij veel webbouwers – de goede niet te na gesproken – stopt de relatie met de klant na een garantieperiode. Er is vaak weinig interesse om de klant te blijven begeleiden want aan de bouw van nieuwe site en grotere renovaties is meer te verdienen.

Een eenvoudig voorbeeld

Bij een kleine non-profit website trof SiteCoach de volgende licenties aan:

  • Total WordPress Theme: $59
  • Visual composer (WP Bakery): $56
  • Cleantalk anti-spam: $10

De licenties waren allemaal verlopen, geen optie op vernieuwen en dus het volle pond om nieuwe versies aan te schaffen voor $125. Maar het betrof hier twee aparte (eenvoudige) websites van de klant, dus $250. Vanaf het jaar erop elk jaar $150 om te vernieuwen.

Gratis thema’s en plugins worden aangeboden via de WordPress.org repository (bibliotheek). De ondersteuning van de software is vaak goed want door slechte beoordelingen loopt de populariteit ervan snel terug. De maker krijgt veel feedback en kan op basis van goede ondersteuning van de gratis versie meer Pro versies verkopen. Naast de ontwikkelaar groeit er bij populaire plugins vaak een community van fans omheen die meehelpen met het verbeteren en het adviseren van gebruikers.

Besparingen op een klein project

In dit voorbeeld kon het Total thema probleemloos vervangen worden door het gratis GeneratePress thema. Met ‘gratis’ is een klein beetje gesmokkeld want SiteCoach heeft een lifetime licentie (voor 500 website) van de bijbehorende GeneratePress plugin. Deze plugin maakt het configureren van een site onder dit thema aanzienlijk makkelijker. De kosten van deze licentie is dermate laag dat er geen doorbelasting is aan de klant.

De Visual Composer is een goed product, maar voor website met een eenvoudige pagina-opmaak is het vrijwel geheel te vervangen door de functies van de standaard WordPress block editor die de laatste jaren steeds krachtiger wordt. Bovendien wordt dat aangevuld door de gratis GenerateBlocks plugin die aanvullende functies binnen de editor mogelijk maakt.

Voor de CleanTalk anti-spam plugin bestaan een aantal alternatieven met Akismet van Automattic (het bedrijf achter WordPress).

Een besparing van $250 op het kleine renovatieproject en een besparing van $150 per jaar in het vernieuwen van de licenties. De website ziet er vrijwel identiek uit na de operatie. Een tevreden klant met een toekomstbestendige website zonder commerciële functies.

Updates van Thema’s en Plugins

Versies met verbeteringen en gecorrigeerde gebreken worden via de repository verspreid en zijn makkelijk via de Updates functie op het WordPress Admin Dashboard te installeren.

Eigenaren en webbureaus behoeven voor zowel gratis en betaalde functies doorgaans alleen ‘op de knop te drukken’ om de updates door te voeren. Helaas blijven beiden soms in gebreke en soms voor langere tijd. Er wordt dan jarenlang geen enkele update voor een website doorgevoerd onder het motto ‘geen probleem, toch!?’. Tot een hack of een crash door software conflicten een actueel probleem wordt.

Conclusies

In de praktijk blijken commerciële functies niet altijd nodig. Er zijn gratis thema’s en plugins waarmee vrijwel elke eenvoudige website te realiseren is.

Page builders zijn grotendeels vervangen door de WordPress block editor die steeds krachtiger wordt en meer dan voldoende is voor eenvoudige websites met een beperkte behoefte aan complexe pagina-opmaak.

Voor een formulier met anti-spam wordt vaak een commerciële plugin ingezet. Maar een eenvoudig contactformulier (of iets meer) kan een ervaren ontwikkelaar ook met gratis software implementeren met nauwelijks meer werk.

Kortom, met een beperkt aantal gratis beschikbare functies kan je een efficiënte, veilige en toekomstbestendige website opzetten. Weer een voorbeeld van WordPress zonder zorgen.

Plaats een reactie